На 19 май се отбелязва Европейският ден за борба със затлъстяването

ВАРНА новини лого

Днес затлъстяването е определено като „епидемията на 21 век“. Всяка година на 19 май се отбелязва Европейският ден за борба със затлъстяването.

В повечето случаи затлъстяването е свързано с повишена консумация на високоенергийни храни от една страна и понижен разход на енергия от друга. Това води до натрупване на излишна мастна тъкан в тялото.

Много хора отричат, че имат проблем с наднорменото тегло или не разбират как тяхното тегло се отразява на здравето им.

В тази връзка от РЗИ дават следните препоръки:

1.Контролът на теглото да започне с преглед от лекар и изчисляване на Индекс телесна маса /ИТМ/ по формула от ръста и теглото. Стойността под 18,5 се определя като поднормено тегло, от 18,5 до 24,9 – норма, от 25,0 до 29,9 – свръхтегло и над 30,0 – затлъстяване. Мазнините, отложени в областта на корема преставляват по-голям риск за здравето, отколкото тези в областта на бедрата. Един от точните индикатори е обиколката на талията – при мъжете до 94 см, a при жените до 80 см;

2. Поставяне на реалистична цел по отношение на това колко килограма искате да свалите и за какъв срок;

3. Контрол на теглото чрез балансирано хранене и прием ежедневно на достатъчно количество вода;

4. Увеличаване на физическата активност. Най-важното е да откриете физическа активност, с която ви е приятно да се занимавате;

5. Контрол на теглото в дългосрочен аспект – „Да отслабнеш е лесно, трудно е да останеш слаб“, чрез балансиран хранителен режим и физическа активност;

6. Не се опитвайте да се справите сами, а включете хората, които са ви близки. Семейството и приятелите са „партньори в контрола на теглото“.

7. Изготвяне на индивидуален диетичен и двигателен режим от специалист и при тежките форми на затлъстяване прием на лекарства само под контрол на лекар;

8. При децата намаляването на излишното тегло трябва да стане само чрез повишаване на физическата активност и балансиран хранителен режим след консултация със специалист по детско хранене и под наблюдението на личния лекар.

9. Контролът на теглото не се състои само в това да загубиш тегло, а в това да постигнеш контрол.

Профилактиката на затлъстяването може да започне във всяка възраст и е гаранция за по-добро здраве и качество на живот.