Програмирани сме да четем

Четене на книга

Хората са родени с мозък, програмиран да чете, твърдят изследователи от университета в Охайо. Според тях мозъкът е предразположен към разпознаване на букви и думи, още преди да се проговори даден език.

Конкретна зона в мозъка отговаря за четенето. Тя е наречена „зона на визуализация на формата на думата“ или VWFA (Visual Word Ford Area) и е свързана с езиковия център в мозъка, което я прави добро място за развитие на чувствителност към визуалния образ на думите, дори преди човекът да се е научил да говори даден език.

Учените мислили, че преди човек да започне да чете, когато зоната, според тях, е още неразвита, тя изглежда по същия начин като останалите части на визуалния кортекс, способна да различава лица, сцени, предмети и т.н. Това се оказва невярно. Излиза, че дори при раждането, зоната на четенето е много тясно свързана с езиковата зона на мозъка, далеч повече, отколкото с други зони.

Учените работили с функционални изображения на мозъците на новородени, направени с ядрено магнитен резонанс. Изображенията били направени по проект Developing Human Connectome. Образите били сравнени с тези на възрастни, направени по отделен проект – Human Connectome Project.

Зоната на четенето се намира много близо до зоната, отговорна за разпознаването на лица. И лицата, и думите се нуждаят от висока резолюция, за да бъдат видени правилно от човека. Въпреки това, двете зони са отделни и различни, особено заради функционалната връзка на зоната на четенето с езиковия център.

„Интересно е да знаем как мозъкът ни развива функционални модули за разпознаване на специфични неща, като лица, предмети и думи. Нашето проучване подчертава факта, че в мозъка, още при раждането, са налични връзки, подпомагащи развитието на специализирани умения, дори в направления, нуждаещи се от опит, като четенето.“ споделя Джин Ли, съавтор на изследването.

Учените открили разлики в зоната при деца и при възрастни, което показва, че въпреки наличието ѝ, тя се нуждае от допълнително развитие.

Учените изследват образи на деца от 3- до 5-годишна възраст, когато децата все още не са научени да четат. Идеята е да се разбере какво става със зоната преди развитието на умението.

Изследването може да бъде полезно при изучаването на дислексията и други проблеми в развитието. Знаейки какво прави зоната в ранна възраст, може да се обясни как мозъкът развива умението да чете и къде могат да настъпят грешки. „Важно е да разберем как тази част от мозъка става толкова специализирана.“ допълва Зейнеп Сайгин, автор на изследването.

От Puls.bg