Кап. Георги Георгиев е първият българин, обиколил света с яхта. Честваме го на 20 декември

Яхтата "Кор Кароли" се намира във Военноморския музей във Варна.
На днешния ден през 1977 г. завършва първото българско околосветско плаване на яхтата „Кор Кароли“ с капитан Георги Георгиев. С нея той участва в трансатлантическата регата „Остар’76“ и предприема първото българско самотно околосветско плаване на 20 декември 1976 г.
Ветроходната яхта е построена в Полша по поръчка на яхт-клуб „Порт Варна“. Направена е по лиценз на американския конструктор Дик Картър и е закупена с подкрепата на генералния директор на СО „Воден транспорт“ кдп Николай Йовчев и генералния директор на Параходство „Български морски флот“ кдп Атанас Йонков през 1975-а.
Дължината на яхтата по водолинията е 7.77 м, най-голяма дължина – 9.07 м, ширината ѝ е 3.08 м, газене – 1.52 метра. Спомагателният ѝ двигател е дизелов с мощност 10 конски сили. Разполага с три ветрила – грот, генуезки стаксел и спинакер. Корпусът е изграден от стъклопласти, а мачтата е произведена от „Проктър“.
За навигация са използвани два магнитни компаса „Сестрел“, радиопеленгатор „Сийфеърър“, електромагнитен лаг, ехолот, секстанти, хронометри, секундомери, барограф и барометър. За решаването на астрономически задачи е използван електронен калкулатор „Хюлет-Пакард“.
Яхтата е оборудвана с УКВ-радиостанция и радиостанция тип SSB, която е по-късно закупена и монтирана в Сува, остров Фиджи.
На 24 април 1976 г. „Кор Кароли“ е транспортирана от пристанище Бургас до Плимът, Югозападна Великобритания. Градът, разположен на полуостров Корнуол, е важно външнотърговско пристанище на протока Ла Манш.
Оттам на 5 юни същата година започва регатата „Остар ’76“. Капитан Георги Георгиев прекосява Атлантическия океан за 36 денонощия, 1 час и 50 минути, като заема 37-о място в общото класиране. На 20 декември 1976 г. капитан Георгиев тръгва от Хавана – столицата на Куба, през Панамския канал, Маркизките острови, Сува (Фиджи), Порт Дарвин (Австралия), Индийски океан, Кейптаун (град в югозападната част на Южноафриканската република) и достига отново Хавана, като изминава 24 500 мили за 201 дни, 21 часа и 36 минути. Този резултат е записан в книгата на рекордите „Гинес“ през 1982 г. като най-добър резултат в този клас яхти.
От 1979 г. яхтата „Кор Кароли“ е на съхранение във Военноморския музей във Варна.

Георги Иванов Георгиев, наричан Капитана, е български ветроходец по далечно плаване. Той е първият български ветроходец, обиколил света с яхта.
Роден е в Кърджали на 4 юни 1930 година. Баща му е офицер от армията и семейството често сменя местожителството си. През 1939 или 1940 г. той получава назначение във Варна и тогава малкият Георги за първи път вижда морето. Очевидно то го примамва още тогава. От спомени на очевидци и приятели се знае, че бъдещият капитан Георгиев наистина е прекарвал повече време на хелинга (там, където навремето във Варненското пристанище са държали гребните и ветроходни лодки), отколкото над учебниците.
В началото на 50-те години на ХХ век Капитана отива в София, където живее сестра му. В онези години Георги Георгиев основава първия софийски яхтклуб „Академик“ край Горни Пасарел. Жени се, ражда му се син, но се развежда и се завръща във Варна, за да се заеме да довърши образованието си. Без особени усилия завършва Вечерната гимназия и Техникума по корабостроене и корабоплаване, който му дава възможността да се заеме с онова, което най-много обича – да плава по море.
След основаването на яхтклуб „Порт Варна“ (който след смъртта на Капитана взема неговото име) Георги Георгиев се включва активно в дейността му. Първото голямо плаване, осъществено от този клуб през 1974 година с яхта „Вега“, е обиколка на Черно море с идеята да се търси сътрудничество за организиране на голяма регата в акваторията на Понта. То е под командването на Георги Георгиев, а членове на екипажа са Иван Георгиев – Зъбата, Иван Йорданов и журналистът Братислав Талев – син на писателя Димитър Талев и по онова време журналист в списание „Наука и техника за младежта“.
През 1975 година по решение на клубния съвет Георги Георгиев прави квалификационно плаване за Трансатлантическото състезание за самотници, известно тогава като ОСТАР (OSTAR – Observer Singlehanded Transatlantic Race), от Варна до Батуми – столицата на Аджария, Югозападна Грузия.
На 5 юни 1976 година яхтата „Кор Кароли“ е сред 125-те допуснати до старта на ОСТАР-76. Състезанието Капитана завършва 37-ми от общо 73 завършили в най-тежките хидрометеорологични условия, при които то се е провеждало. За първи път загиват двама души, мнозина са спасени в морето, а потрошените от щормовете яхти са десетки.
След престой за доокомплектоване на яхтата в Ню Йорк, „Кор Кароли“ отплава за Маями и оттам за Куба, където на 20 декември 1976 година стартира в околосветския си рейс. Завършва го следващата година, отново на 20 декември, с рекордно за размерите и възможностите на яхтата проплавано време – под 202 денонощия. Три години по-късно това постижение е включено в Книгата за рекордите на Гинес.
След завръщането си в България Георги Георгиев става почетен спортист № 1 за 1977 г., както и почетен гражданин на Варна и родния му Кърджали.
Още по темата: Връчват днес наградата за най-добро българско ветроходно постижение