Кап. Георги Георгиев е първият българин, обиколил света с яхта. Честваме го на 20 декември

ВАРНА новини лого

Яхтата "Кор Кароли" се намира във Военноморския музей във Варна.

На днешния ден през 1977 г. завършва първото българско околосветско плаване на яхтата „Кор Кароли“ с капитан Георги Георгиев. С нея той участва в трансатлантическата регата „Остар’76“ и предприема първото българско самотно околосветско плаване на 20 декември 1976 г.

Ветроходната яхта е построена в Полша по поръчка на яхт-клуб „Порт Варна“. Направена е по лиценз на американския конструктор Дик Картър и е закупена с подкрепата на генералния директор на СО „Воден транспорт“ кдп Николай Йовчев и генералния директор на Параходство „Български морски флот“ кдп Атанас Йонков през 1975-а.

Дължината на яхтата по водолинията е 7.77 м, най-голяма дължина – 9.07 м, ширината ѝ е 3.08 м, газене – 1.52 метра. Спомагателният ѝ двигател е дизелов с мощност 10 конски сили. Разполага с три ветрила – грот, генуезки стаксел и спинакер. Корпусът е изграден от стъклопласти, а мачтата е произведена от „Проктър“.

За навигация са използвани два магнитни компаса „Сестрел“, радиопеленгатор „Сийфеърър“, електромагнитен лаг, ехолот, секстанти, хронометри, секундомери, барограф и барометър. За решаването на астрономически задачи е използван електронен калкулатор „Хюлет-Пакард“.

Яхтата е оборудвана с УКВ-радиостанция и радиостанция тип SSB, която е по-късно закупена и монтирана в Сува, остров Фиджи.

На 24 април 1976 г. „Кор Кароли“ е транспортирана от пристанище Бургас до Плимът, Югозападна Великобритания. Градът, разположен на полуостров Корнуол, е важно външнотърговско пристанище на протока Ла Манш.

Оттам на 5 юни същата година започва регатата „Остар ’76“. Капитан Георги Георгиев прекосява Атлантическия океан за 36 денонощия, 1 час и 50 минути, като заема 37-о място в общото класиране. На 20 декември 1976 г. капитан Георгиев тръгва от Хавана – столицата на Куба, през Панамския канал, Маркизките острови, Сува (Фиджи), Порт Дарвин (Австралия), Индийски океан, Кейптаун (град в югозападната част на Южноафриканската република) и достига отново Хавана, като изминава 24 500 мили за 201 дни, 21 часа и 36 минути. Този резултат е записан в книгата на рекордите „Гинес“ през 1982 г. като най-добър резултат в този клас яхти.

От 1979 г. яхтата „Кор Кароли“ е на съхранение във Военноморския музей във Варна.

капитан Георги Георгиев
капитан Георги Георгиев

Георги Иванов Георгиев, наричан Капитана, е български ветроходец по далечно плаване. Той е първият български ветроходец, обиколил света с яхта.

Роден е в Кърджали на 4 юни 1930 година. Баща му е офицер от армията и семейството често сменя местожителството си. През 1939 или 1940 г. той получава назначение във Варна и тогава малкият Георги за първи път вижда морето. Очевидно то го примамва още тогава. От спомени на очевидци и приятели се знае, че бъдещият капитан Георгиев наистина е прекарвал повече време на хелинга (там, където навремето във Варненското пристанище са държали гребните и ветроходни лодки), отколкото над учебниците.

В началото на 50-те години на ХХ век Капитана отива в София, където живее сестра му. В онези години Георги Георгиев основава първия софийски яхтклуб „Академик“ край Горни Пасарел. Жени се, ражда му се син, но се развежда и се завръща във Варна, за да се заеме да довърши образованието си. Без особени усилия завършва Вечерната гимназия и Техникума по корабостроене и корабоплаване, който му дава възможността да се заеме с онова, което най-много обича – да плава по море.

След основаването на яхтклуб „Порт Варна“ (който след смъртта на Капитана взема неговото име) Георги Георгиев се включва активно в дейността му. Първото голямо плаване, осъществено от този клуб през 1974 година с яхта „Вега“, е обиколка на Черно море с идеята да се търси сътрудничество за организиране на голяма регата в акваторията на Понта. То е под командването на Георги Георгиев, а членове на екипажа са Иван Георгиев – Зъбата, Иван Йорданов и журналистът Братислав Талев – син на писателя Димитър Талев и по онова време журналист в списание „Наука и техника за младежта“.

През 1975 година по решение на клубния съвет Георги Георгиев прави квалификационно плаване за Трансатлантическото състезание за самотници, известно тогава като ОСТАР (OSTAR – Observer Singlehanded Transatlantic Race), от Варна до Батуми – столицата на Аджария, Югозападна Грузия.

На 5 юни 1976 година яхтата „Кор Кароли“ е сред 125-те допуснати до старта на ОСТАР-76. Състезанието Капитана завършва 37-ми от общо 73 завършили в най-тежките хидрометеорологични условия, при които то се е провеждало. За първи път загиват двама души, мнозина са спасени в морето, а потрошените от щормовете яхти са десетки.

След престой за доокомплектоване на яхтата в Ню Йорк, „Кор Кароли“ отплава за Маями и оттам за Куба, където на 20 декември 1976 година стартира в околосветския си рейс. Завършва го следващата година, отново на 20 декември, с рекордно за размерите и възможностите на яхтата проплавано време – под 202 денонощия. Три години по-късно това постижение е включено в Книгата за рекордите на Гинес.

След завръщането си в България Георги Георгиев става почетен спортист № 1 за 1977 г., както и почетен гражданин на Варна и родния му Кърджали.

Банкеръ Daily

Още по темата: Връчват днес наградата за най-добро българско ветроходно постижение