45 г. стигат! Какви са цените на новите коли в България през 1976 г.?
Дебатът кога стандартът и начинът на живот е по-добър – в наши дни или преди 1989 година, никога няма да утихне в България. Ние нямаме ни най-малкото намерение да взимаме страна в него, но ще ви предложим интересен поглед към пазара на нови автомобили.
Попаднахме на справочник, който показва какви са цените на чисто новите леки коли в България валидни към 1 март 1976 година. За жалост, не можем да назовем точния източник на информацията, но сравнявайки с други подобни данни, до които се добрахме, цените изглеждат реални.
Ето колко струват колите в България през 1976 г. подредени в реда, в който са представени в справочника:
ГАЗ 24 Волга с радиоапарат – 9200 лв.
Москвич 408 И с радиоапарат – 4700 лв.
Москвич 428 Универсал с радиоапарат – 5700 лв.
Москвич 412 – 5350 лв.
Москвич 427 Универсал – 5750 лв.
ВАЗ 2101 Жигули – 6100 лв.
ВАЗ 2102 Жигули Универсал – 6500 лв.
ВАЗ 2103 Универсал – 7600 лв.
ВАЗ 21011 Жигули – няма цена
ЗАЗ 968 А Запорожец – 3900 лв.
Шкода 100 – 5200 лв.
Вартбург стандарт – 4400 лв.
Вартбург де лукс – 4750 лв.
Вартбург комби – 4850 лв.
Трабант 601 – 2950 лв.
Трабант 601 комби – 3100 лв.
Полски ФИАТ 125-500 – 8500 лв.
За да поставим тези цени в някакъв контекст, трябва да отбележим нещо много важно. По данни на Националния осигурителен институт, средната месечна заплата в България през 1976 година е 148.08 лева.
Пак по данни на НОИ, средната месечна заплата в България за месец октомври 2020 година е 1095.37 лв. Най-евтината чисто нова кола у нас пък е Dacia Logan със стартова цена от 16 490 лв.
Бърза сметка показва, че през 2020 година човек може да си купи най-евтиния чисто нов автомобил в България срещу малко повече от 15 средномесечни заплати. Същото упражнение през 1976 година струва почти 20 заплати. Разбира се, остава уговорката, че през 70-те години на миналия век доставката на нов автомобил далеч не става веднага след заплащането му.