Все още не е разпитан екипажът на Vera Su

ВАРНА новини лого

Снимка "Труд"

Екипажът на заседналия край резервата Яйлата турски кораб Vera Su все още не е разпитан. Втори ден продължава акцията по източването на част от горивото на плавателния съд. Досега желание за евакуация на екипажа от страна на капитана не е било заявено, съобщи БНР.

Припомняме, корабът се отклони от маршрута си заседна в близост до Камен бряг на 20 септември.

От Окръжната прокуратура в Добрич предвиждат разпит на поне трима души – тези, които са били на вахта по време на произшествието, капитана или помощник-капитана, заяви окръжният прокурор Радослав Бухчев.

Две седмици след инцидента „Морска администрация“ вече разполага с корабната документация. Тя ще бъде приложена към досъдебното производство, допълни прокурор Бухчев.

Продължават споровете около това дали пренасяният товар е опасен или не. По думите на Борислав Сандов от „Зелено движение“ азотният тор ще се отрази пагубно на екосистемата в региона.

Извършва се и водолазен оглед, който да провери дали пробойната на кораба може да бъде запълнена. Три баржи, осигурени от Европейската агенция за морска безопасност, вече са тръгнали от Италия. Очаква се до утре да са в наши териториални води.

На тях ще бъде претоварвана част от товара на кораба, като това ще бъде направено по два начина, тъй като азотният тор е както в насипно, така и вече във втечнено състояние.

Развитието на случая със заседналия турски кораб Vera SU:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с изказа „има следи от нитритен азот“.

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА „Морска администрация“ обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море, поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди незабавна операция.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане се развали.

28 септември – обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на „Морска администрация“ призна, че страната не разполага с нужната техника.

Христо Алексиев уволни шефа на „Морска администрация“ заради сериозна неадекватност по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода.

По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не са открили замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU.