Джон Ленън като Ам-Гъл или как Бийтълс се размина с „Властелинът на пръстените“?

ВАРНА новини лого

Снимка БГНЕС

През 1968 г. Питър Джаксън е само на шест години и затова няма представа за събитията, които по-късно ще окажат толкова голямо влияние върху кариерата му като режисьор. През същата тази година писателят Дж. Р. Р. Толкин отказва на Бийтълс разрешение да направят филмова версия на фентъзи епоса „Властелинът на пръстените“.

36 години по-късно „Завръщането на краля“, последният филм в трилогията на Джаксън, адаптираща литературната класика, изравнява рекорда за най-много спечелени Оскар за една година – 11, включително статуетка за най-добър режисьор за Джаксън.

Колко различни биха могли да бъдат нещата, ако Фантастичната четворка бе адаптирала историята за Фродо?

„Бийтълс“ може да са загубили от Джаксън, когато става дума за пускането на „Властелинът на пръстените“ на големия екран, но сега тези гиганти на популярната култура се събират в документален филм от три части, дълги почти 8 часа. Днес в Disney+ излиза Get Back.

За проекта Джаксън възстановява повече от 50 часа кадри от документалния филм от 1970 г. Let It Be и ги обединява, за да разкаже по-позитивна версия на случилото се в студиото през януари 1969 г. Работата с „Бийтълс“ дава на Джаксън и възможността да попита сър Пол Макартни какво наистина се е случило с тяхната версия на „Властелинът на пръстените“.

Говорейки от Нова Зеландия, Джаксън признава, че е бил любопитен да стигне до истината по въпроса.

„Събрах малко информация. Разпитвах Пол за това. Ринго не помни много“, казва Джаксън пред The Guardian. „Това, което разбирам, е, че Денис О’Дел, който е бил филмов продуцент в Apple и продуцира The Magic Christian, имал идеята да направи „Властелинът на пръстените“. Когато „Бийтълс“ отиват в Ришикеш и остават в Индия, в началото на 1968 г., той им изпраща книгити“, разказва Джаксън. „Имал е три книги и е изпратил по една книга на всеки от „Бийтълс“. Не мисля, че Ринго е получил, но Джон, Пол и Джордж са имали по една книга в Индия и са били развълнувани от това.“

Намесата на автора – който почина през 1973 г., три години след разделянето на „Бийтълс“ – означаваше, че филма няма да го бъде, обяснява Джаксън.

„В крайна сметка те не можаха да получат правата от Толкин, защото не му е допадала идеята поп група да екранизира неговата история. Така че предложението бил отхвърлен от него. Те се опитаха да го снимат. Няма съмнение. В един момент във времето те сериозно обмисляха да направят този филм.“

Предполага се, че ако филмът е бил получил зелена светлина, Пол Маккартни е щял да влезе в ролята на Фродо, Ринго Стар да е Сам, Джон Ленън – Голъм, а Джордж Харисън – Гандалф. Изборът на „Бийтълс“ за режисьор? Стенли Кубрик, който съвсем наскоро е създал „2001: Космическа одисея“.

Джаксън не опровергава тези предложения. „Пол не можеше да си спомни точно, когато говорих с него, но вярвам, че е така“. Той също така признава колко различен би бил собственият му живот, ако „Бийтълс“ вече бяха заснели „Властелинът на пръстените“.

„Пол каза: „Е, радвам се, че не го направихме, защото ти трябва да направиш своята версия, а и филмът ти ми харесва.“ Но аз му казах: „Е, жалко, че не сте го направили вие, защото щеше да е мюзикъл. Какво биха направили „Бийтълс“ със саундтрака на „Властелинът на пръстените“? Това биха били 14 или 15 песни на „Бийтълс“, които можеха да са невероятни за слушане“, обяснява Джаксън и признава, че би искал да чуе този албум, но и се радва, че заради отказа на Толкин, самият той е успял да екранизира книгата.

„То тези песни щяха да бъдат очарователни“, допълва Джаксън.

Вместо това, повече от пет десетилетия по-късно, Джаксън получи собствен шанс да бъде част от историята на „Бийтълс“.

Още през лятото на 2017 г. той се срещна с компанията Apple Corps на The Beatles, за да обсъди възможно сътрудничество в изложба за виртуална реалност.

Обсебен от „Бийтълс“ („Никога не съм харесвал друга група освен Бийтълс“), Джаксън зададе въпрос, на който винаги е искал да знае отговора. Какво се беше случило с кадрите на документалния филм на Майкъл Линдзи-Хог от 1970 г. Let It Be?

Отговорът го зарадва „Те казаха: „Имаме всичко“. Като фен седях там и крещях „Дааа“. Те казаха, че мислят да го използват за самостоятелен документален филм и нямат определен режисьор на ум. Единственият път в живота си, в който сам съм се предлагал, казах: „Ако търсите някого, моля, помислете за мен.“

Питър Джаксън получава предложение за работата до края на деня и прекарва следващите четири години от живота си, работейки върху Get Back. Той използва подобни техники като тези, използвани в документалния му филм от Първата световна война The Shall Not Grow Old, за да възстанови часовете на славните невиждани кадри на „Бийтълс“, създавайки някои от най-известните си песни от нулата.

Джаксън е в челните редици на технологиите повече от две десетилетия. По-рано този месец той продаде отдела за визуални ефекти на своята компания Weta Digital за смайващите £1,2 милиарда.

Има обаче един футуристичен проект, който смята, че никога няма да се случи. Джаксън казва, че няма начин „Бийтълс“ да бъдат като ABBА и да отидат на турне като цифрови аватари и заради това, повече няма да ги видим.

„Бих искал да работя отново с „Бийтълс“. Въпреки това не мисля, че има друга колекция от филми в трезора, до която мога да се докопам. Това е златно яйце“, добавя Питър Джаксън.

Може да е отнело повече от половин век, но обединявайки се с Джаксън, накрая „Властелинът на пръстените“ и Бийтълс са обединени. Една банда управлява всички.

dnes.bg

Прочетете още: Община Генерал Тошево обяви наградените от национален литературен конкурс. Автор на „ВАРНА новини“ сред отличените