Сериал без край: Проекти без перспективи за Пристанище „Варна“

ВАРНА новини лого

Снимка "Фейсбук"/Пристанище Варна

Във Висшето военно-морско училище „Никола Й. Вапцаров“ се обсъди усъвършенстването на пристанищната инфраструктура като фактор за развитието на региона. Пиар-акцията премина в присъствието на транспортния министър Николай Събев и „стари муцуни“ от бранша, които през годините нищо не са направили, но (и) сега обещават.

„Докато не се реши въпросът с транспортната свързаност, ние не можем да направим умно проектиране за логистичен терминал, заяви Събев, цитиран от БНР.

Той обясни, че ще трябва да се инвестира в свързаността с устойчивите видове транспорт – железница, вътрешни водни пътища, морски пътища.

Морски хора „преведоха“ на „ВАРНА новини“ съдържанието на срещата на разбираем език. Практически е ясно, че Варна няма да има интермодален терминал поне до 2027 г. С финансиране от Плана за възстановяване и устойчивост (който закъснява с окончателното подаване и одобрение) най-вероятно ще се построи такъв, но в… Русе. Много е вероятно и атракционната зона на пристанището в морската столица да се разшири, но предвид липсата на идея и проекти, и това е загадка.

Вторият етап от обсъждане за развитието на Пристанище „Варна“ ще бъде с експерти и ще се проведе в началото на март. Важните решения ще бъдат взети (някога) заедно с всички заинтересовани страни – изпълнителна и законодателна власт, и гражданското общество.

Интересното е, че преди 8 г. (28 април 2014 г.) Борислав Гуцанов (и тогава, и сега – депутат от БСП), казва пред „Дарик радио“: „Проектирането на атракционната зона, която ще се обособи на мястото на Пристанище Варна Изток, ще започне паралелно с това на новия интермодален терминал.“

Според него кандидатите трябва да бъдат оценявани от международно жури. „Зоната, която ще е върху площ от 400 дка ще определи облика на Варна за следващите 100 г.”, мотивира се народният представител. Той беше категоричен, че проектът за новото пристанище ще бъде реализиран.

Тогава управлява кабинетът „Орешарски“. Гуцанов и днес има интереси към Пристанище „Варна“ и демонстрира голяма активност по темата. „Новият интермодален терминал ще бъде реализиран и няма какво да го спре, освен ако не се случи промяна в управлението на държавата, но едва ли има такава опасност. За самото проектиране на терминала бяха заделени 15 млн. лв. от програмата „Региони в растеж”“, обобщава той в същото интервю през 2014 г., а както се вижда – няма терминал, а само пиар-акции и изхарчени милиони.

Въобще, този „филм“ варненци и морската ни общност, го е гледала. Многократно.

Иван Стоев

Прочетете още: Транспортният зам.-министър: Без повече заведения в района на Морска гара – Варна