Ще поевтинеят ли горивата?

гориво

Снимка БГНЕС

От 1 януари 2023 година руската компания „Лукойл“ ще прехвърли цялата си дейност в България. Ще отчита своите приходи и ще плаща данъци в страната ни.

„Това решение е взето под ултиматум, до голяма степен, защото е базирано на заплахата, че ако „Лукойл“ няма право да изнася петролни продукти, те ще затворят рафинерията. След това се казва: Но ние ще пренесем цялата си дейност в България и ще плащаме повече данъци. Проблемът е, че много дълги години рафинерията работеше на загуба. След това рафинерията работеше на ишлеме. Това означава, че получава фиксирана сума, която ѝ гарантира някаква печалба, която се базира на това какво количество петрол е преработено в продукти“, посочи старши анализаторът по програма „Енергетика и климат в Центъра за изследване на демокрацията Костанца Рангелова в ефира на „България сутрин“.

По думите ѝ това гарантира, че определени данъци ще влизат в държавния бюджет, но идва проблемът, в който цените на горивата растат, а това не означава, че рафинерията ще плаща повече данъци, защото целият ръст отива в приходите на компанията. В нейни офшорни други компании, които получават разликата между суровия петрол и петролните продукти, които се равняват на наистина огромни суми.

„Сега компанията мести цялата си дейност в България и ще плаща повече данъци, но реално ние се връщаме към схемата, в която компанията работеше на загуба дълги години“, допълни Рангелова.

Председателят на Балканската черноморска петролна газова асоциация Валентин Кънев заяви пред Bulgaria ON AIR, че се съмнява, че цените ще тръгнат надолу заради изменението на модела.

„Ако ние бяхме тотално регулирана икономика, можехме да притиснем доставчиците да доставят на някаква цена, която е минимална. Това, което ще случи след изменение на модела, е, че ще бъдат изменени приходите и данъците, с което ще има възможност за подпомагане на бюджета“, коментира Кънев.

„Промяна в цените от тази промяна няма да има. Промяна можеше да се очаква, ако продължаваше забраната за износ. Когато не може да се изнася, това води до голямо производство и щеше да натисне цената надолу. Отстъпката от 0,25 ст. не е изгодна за всички. Това се дължи на факта, че хората, които най-много се нуждая от тази помощ, ползват най-малко горива и съответно най-малко се възползват от тази помощ. Трябва да се направи целева помощ, която да помага на хората, които най-много се нуждаят“, разясни Рангелова.

Мнението на Кънев е, че рафинерията е така построена, че да обработва големи количества, като половината от производството е за България, другата половина за износ. Той допълни, че действително, ако спадне производството два пъти, ще претърпим големи загуби.

Рангелова заключи, че това дали рафинерията ще затвори, ако няма право да изнася продукти, не е абсолютна гаранция.

Novini.bg

Прочетете още:

От 1 януари: „Лукойл“ прехвърля цялата си икономическа дейност в България