Производител: Масово тъпчат продуктите с вода, за да получат по-голяма печалба

ВАРНА новини лого

Снимки БГНЕС\свободен сайт

Множество хора използваха почивния ден, за да посетят Фермерския пазар, който се провежда до НДК. Посетителите бяха впечатлени от разнообразието на домашни продукти, както и от богатия избор от ръчно изработени аксесоари и бижута.

Фермерският пазар посрещна своите посетители с разнообразие от вина, билки, млечни продукти, мед, и пчелни продукти, ядки, както и множество бижута, аксесоари, натурална българска козметика, ароматни свещи и редица други продукти.

Един от земеделските производители обясни пред БГНЕС, че има 100 декара лозови насаждения, от които произвежда грозде и предлага различни видове вина. „Предлагаме вино от последна реколта, както и отлежали в бъчви“, посочи Илиян Габровски. Той отбеляза, че няма конкретно вино, което да се купува най-много, защото всеки клиент има различен вкус. „Има хора, които обичат бели вина, други червени вина, някои розета, по-ароматни вина, други стари вина. По-младите вина са по-евтини, по-старите вина са по-скъпи“, уточни той.

Илиян Габровски

„Вината са скъп продукт и има много разходи по отглеждане на лозята“, обясни Габровски и уточни, че при формиране на цената на виното не влиза само само себестойността на самата суровина и трудът, който влиза в продукта. „Във винопроизводството цената се определя и от избата, традицията, региона, и маркетинга и рекламата“, добави земеделския производител. Габровски посочи, че те произвеждат вино от 500 години. „Аз съм наследник на винарска фамилия, дядо ми се е занимавал с винопроизводство, и аз продължавам неговия занаят“, отбеляза той.

По отношение на това дали според него веригите слагат висока надценка на продуктите, Габровски посочи: „Има надценка. Аз съм производител и разходите в производството са доста, но и има надценка. Търговците имат големи разходи по реализацията и си слагат по-голяма надценка от тази, която се говори за 10-20%, защото пазарът е малък. Пазарът е свит и няма това текучество на стокооборота“, обясни той и добави, че с рекламна стратегия големите търговски вериги също са обърнали тенденцията. „Те от винарството или от друго място го видяха, и го прилагат в продукти за масова консумация, които са основни хранителни продукти. Виното е луксозен продукт, при него може да има по-голяма надценка, защото там има традиции във винопроизводството и самата цена на виното. Продукти, които са за масова консумация като хляб, олио, месо, сирене, мляко, там ги купуват евтино, пускат ги скъпо, правят се отстъпки, и те пак печелят при направени отстъпки 50%. Там е сбъркана търговията нещо с надценките“, категоричен е земеделският производител.

Той коментира и информационния сайт, който служебното правителство направи, за да се представят цените на основните хранителни продукти от суровина до краен продукт в магазина. „Цената не е само това, което е обявено. В една цена влиза и качеството на продукта. Много е занижено качеството. В голям процент от продуктите, които са на пазара, имат колкото може повече вода. От водата се печели най-много, колкото повече процента вода има в един продукт, толкова печалбата е по-голяма. Няма качество на продуктите“, подчерта той и добави, че много производители в България слагат калций в сиренето.