Музеят за нова история на Варна представя изложбен „сериал“ за душата на търговията

Снимка БТА\архив - свободен сайт
„Рекламата е душата на търговията“ е новата гостуваща изложба, която представя Музеят за нова история на Варна. Тя разказва за рекламното дело у нас от началото на 20 век до края на Втората световна война. За БТА уредникът в културната институция Теодор Роков уточни, че експозицията ще бъде представена като сериал. През всяка от следващите 4 седмици посетителите ще имат възможност да разглеждат по 10 табла с реклами от различни сфери. Общият брой на текстовете, които популяризират разнообразни предмети и услуги, достига 900 броя.
Изложбата е дело на Държавен архив – София, а показаните реклами са от вестници, списания, афиши, брошури, уточни Роков. По думите му експозицията дава възможност на публиката да усети духа на онова време. Освен с графичното си оформление, рекламите от онази епоха се отличават и със смисловото си съдържание, допълни експертът. Любопитен факт е, че някои от известните български майстори на словото и четката като Елисавета Багряна и Илия Бешков са изработвали такива послания към потребителите. Роков допълни, че на всяко табло е поставен QR-код, който позволява на посетителя да се запознае с повече подробности за рекламите, които разглежда.
Първото от 10-те пана, с които започва музейният „сериал“, представя изданията, от които са взети популяризиращите текстове. През тази седмица посетителите могат да се запознаят с различни машини, които тогава са навлизали на пазара у нас. Активно присъства и животновъдният сектор. Там може да се види реклама на кокошка, снасяща през годината 316 яйца. Посетителите могат да се „запознаят“ и с кравата Куна и нейните постижения в млеконадоя.
В експозицията присъства активно реклама на книги – по това време на пазара са били популяризирани Жулн Верн, Джек Лондон, Едгар Уолъс. Редом с тях са „Съчинения на Йордан Йовковъ“, както и „Пъленъ речникъ на чуждите думи и на мъчно разбираеми български“. Не липсват и рекламите на предшествениците на съвременните агенции за недвижими имоти. Те привличат потребителите с „Евтини апартаменти от по 2, 3, 4 стаи с клозети, бани, зимнични и тавански стаи“ на цени между 145 000 и 370 000 лв.
Варненският бизнес се представя с уникалния „Санаториум за болни чорапи“. Иначе казано ателие за ловене на бримки, което е имало представителства и в други градове, където дамите са давали скъсаните си аксесоари, за ги „излекуват“ в крайморския град.
Прочетете още: