Показват въздушните таксита за Олимпиадата в Париж на най-голямото авиошоу
Една година преди Олимпиадата в Париж, производителят на летящи таксита „Volocopter“ иска да докаже на ръководителите на „Paris Airshow“, че може успешно да превозва пътници не само за спортното събитие, а по принцип и навсякъде. Най-голямото авиошоу в света, по принцип, се фокусира върху военни и търговски самолети, но производителите на електрически самолети с вертикално излитане и кацане (eVTOL) също са допуснати. Предизвикателствата пред този сектор са много, тъй като фирмите трябва да осигурят регулаторно одобрение и да убедят потребителите, че са в безопасност, във време, когато инвеститорите също ограничават финансирането.
Германският „Volocopter“ работи за преодоляване на тези препятствия и стартира първата комерсиална услуга за летящи таксита, която да превозва клиенти из Париж по време на Олимпиадата през 2024 г. и ще използва авиошоуто, за да демонстрира напредъка си. „Олимпиадата е нашата Полярна звезда“, каза главният изпълнителен директор на компанията, Дирк Хоке пред „Reuters“. Успехът би могъл да даде тласък на градската въздушна мобилност, като убеди инвеститори, склонни към риск, че въздушните таксита си струват капиталовложението, казаха анализатори и ръководители.
Никой производител на летящи таксита, независимо дали германският „Lilium“ или американският „Joby“, не е получил сертификат досега. „Volocopter“ се надява да бъде първият, но все още трябва да подложи самолета си на интензивни метеорологични тестове и да предостави хиляди страници документация на европейския регулатор – Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA). Интензивни метеорологични тестове ще се проведат в Германия следващия месец с пилот и пътник. Очертава се и по-широко предизвикателство за доверието, тъй като много производители на летящи таксита отложиха датите си за търговско пускане, докато се борят да осъществят проектите си.
Проектите за въздушна мобилност, които станаха публични чрез компании за придобиване със специална цел (SPAC), през последните години загубиха поне 30% от първоначалната си стойност. Рисковият капитал намалява в няколко индустрии с изместване на разходите от въздушни таксита към дронове. Данните сочат, че финансирането на проекти за eVTOL е намаляло от около 1,2 милиарда долара през първата половина на 2022 г. до 710 милиона долара през същия период на тази година.
Алън Уинк, управляващ директор на капиталовите пазари в американската счетоводна фирма „EisnerAmper“, която е работила по подобни сделки, коментира, че инвестициите се насочват към компании, при които има ясен изход в някакъв момент в бъдещето и ясен път към рентабилността. Доставчикът от САЩ „Honeywell International“, който произвежда продукти за градска въздушна мобилност, вижда индустрията eVTOL като обещаваща, най-вече поради ограничената нужда от инфраструктура.
Източник: Reuters
Четете още: