Летящата Козила остроумничи: Имаме консервативна система! PISA не е оценка за образованието, а за липсите му

Елисавета Белобрадова

Снимка БГНЕС\свободен сайт

PISA е тест на икономическата общност, която измерва определени практически умения у 15-годишните в 81 държави по света. Тя мери нещо, което нашето образование не предоставя, коментира по БНТ Елисавета Белобрадова (позната в социалните мрежи като Летящата Козила Ерато) от ПП-ДБ.

„PISA не е оценка за образованието, а е оценка за липсите му. Защото българското образование доставя други неща. Големият проблем е, ние как преподаваме знанията на децата си и с каква цел го правим. Ние не сме поставили това изискване пред учителите – децата да могат да прилагат знанията си и нямаме никакви критерии за това, при подготовката на учителите във факултетите“, поясни тя.

По думите ѝ, имаме изключително консервативна в това отношение система, в сравнение с другите страни и допълни, че у нас образованието е станало жертва на политически борби – всеки път когато се опитват политиците да се харесат на избирателите, започват да спекулират с образованието.

„Трябва да има политически консенсус, тази тема да бъде оставена „на мира“ от гледна точка на политически манипулации и да започнем да подкрепяме учениците, учителите и тези, които подготвят учителите, за да може образованието ни да достигне тази насоченост, децата да заобичат знанието и да го прилагат правилно.“

Според Белобрадова, няма как да изискваме от учителите нещо, за което те не са подготвени – ние не подготвяме качествено учителите си. Няма реформа, променя се нещо дребно, „на парче“. Нещо положително в тази посока беше стабилизирането на доходите на учителите, подчерта тя.

„Има млади кадри, но за да мотивирате един млад учител, трябва да го научите да разбира и да обича професията си, за да бъде свободен и силен в нея. Ако не е подготвен добре, той чувства нестабилност, независимо от дохода.“

Белобрадова обясни, че подобряване на резултатите на PISA не трябва да е самоцел, а важната цел е да се повиши функционалната грамотност на учениците, чрез промяна на учебните програми, олекотяване откъм фактология, което не значи децата да спрат да учат факти, но да се научат да боравят с тези факти, промяна на оценяването т.е. въпросите и начинът на изпитване.

Прочетете още: