Тонове варовик, изливащ се в Белославското езеро, може да затлачи пристанище „Варна – Запад“
Тонове варовик се изливат в Белославското езеро от утаителя, в който девненската фирма „Солвей Соди“ депонира този отпадъчен продукт от производството си.
Причината за това е препълненото съоръжение, което не е почиствано от години.
Варовикът не е опасен, но създава притеснения, че може да затлачи входа на пристанище „Варна – Запад“.
Утаителят се използва от средата на 80-те години на миналия век.
Тогава разходите за почистване му са се разпределяли между две министерства – на транспорта и на несъществуващото вече Министерство на химическата промишленост.
По-късно това задължение е прехвърлено на Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“
и на частното вече девненското предприятие. Последното частично драгиране е направено през 2017 година. Оттогава варовикът се трупа.
Според екоинспекцията във Варна опасност от екологична катастрофа няма.
„При производството на сода в „Солвей Соди“ в отпадните води, които са пречистени, има калциев оксид, който се влива в река Провадийска. Тя е богата на хидроген карбонати и калциевият оксид реагира с
хидроген карбонатите и по този начин се образува калциевия карбонат,
който вече е неразтворимо съединение. Химически няма опасност. Това не е нито отрова, нито нищо. Това е обикновен варовик“, обясни директорът на РИОСВ-Варна Ерджан Себайтин.
Според Синдиката на пристанищните работници към КНСБ обаче има проблем.
„Последните 3 години няма министър, който да се е сменил, и ние да не сме в министерството, за да поставим въпроса. Получаваме един и същ отговор – че няма депо, където да се складира масата, която трябва да се драгира.
Това, което се излива от утаителя, е точно пред подхода на терминал „Варна – Запад“.
Работата ще бъде блокирана. Ако корабите не могат да влязат или да излязат от пристанището, работата му не само ще се наруши,, тя ще спре“, категорична е Пенка Илиева, председател на Синдиката на пристанищните работници към КНСБ в Пристанище „Варна -Запад“.
Утаителят може да поеме годишно около 70 000 тона варовик, но тъй като не е драгиран от близо десет години. В момента там има над 600 000 тона.
От „Пристанищна инфраструктура“ казват, че преди 3 години е била обявена обществена поръчка за драгиране на утаителя, която е прекратена поради липса на депо. В района на Варна има и други депа, които могат да съхраняват варовика, а от девненския завод обмислят да го депонират и на своя територия, като допълнителна опция.
Заявяват още, че е в ход инвестиционно предложение за почистване на 100 000 кубически метра утайка.
През септември миналата година от екоинспекцията във Варна са издали предписание за спешно почистване на утаителя.
Прочетете още:
Схеми: Помага ли „Солвей Соди“ на кандидат-кмета на Варна Благомир Коцев?