Членове на Съвета на директорите на УСХ ЕАД със становище срещу кмета на Община Варна
СТАНОВИЩЕ*
от
Членове на Съвета на директорите на „Ученическо и столово хранене“ ЕАД
Относно: изнесената информация в различни публикации в електронните медии, цитиращи изявления на кмета на община Варна, за несъответствие в менюта и крайни цени при формиране на разходите за приготвяне и доставка на храна в детските градини от „Ученическо и столово хранене“ ЕАД,
По повод изнесената информация в различни публикации в електронните медии, цитиращи изявления на кмета на община Варна, за несъответствие в менюта и крайни цени при формиране на разходите за приготвяне и доставка на храна в детските градини от „Ученическо и столово хранене“ ЕАД, обръщаме внимание на следното:
• На база годишен план на Звеното за вътрешен одит за 2024 г. към Община Варна, в началото на 2024 г. беше извършен вътрешен одит на „Ученическо и столово хранене“ ЕАД за периода от 01.01.2023 до 31.12.2023 г. С издадения одитен доклад бяха дадени препоръки и указания по техническо прилагане на нормативни разпоредби, като към настоящия момент дейността на „УСХ“ ЕАД е съобразена изцяло с тях.
• Съгласно Методиката за определяне на цената на договор, сключен на основание чл.14, ал.1, т.5-7 ЗОП, какъвто е и сключеният договор между Община Варна и „Ученическо и столово хранене“ ЕАД, цената на договора се определя въз основа на необходимите разходи (себестойността) за изпълнение на възлаганите дейности, увеличена с предвидената печалба и с всички други разходи (дължимите ДДС, акцизи, мита, такси и др. съгласно нормативен акт. Тези суми следва да се посочат на отделен ред, за да се проследи спазен ли е механизмът на изчисление на печалбата). До момента, както и при сключване на последния договор за приготвяне и доставка на храна в детските градини от 01.07.2024 г., „УСХ“ ЕАД като изпълнител по договора предоставя цялата необходима информация за определяне на цена по договора – извършени разходи по приготвяне и доставка на храната, на представители на Община Варна, които отговарят за проверка и приемане на условията по договорите. На база тази информация Община Варна е тази, която определяше и определя крайната цена на услугата за приготвяне и доставка на храната. Цената по договора се е определяла на база два компонента – оклад (вложени продукти) плюс режийни (разходи за приготвяне и доставка), но това по никакъв начин не е довело до неправомерно разходване на средства. В цените по договорите за приготвяне и доставка на храна до момента не беше залаган процент печалба (допустим размер по методика 10%), а се покриваха административни разходи и разходите по поддръжка на материално – техническата база, които разходи са много под максимално допустимия размер печалба по методиката.
• Храната, предлагана в детските градини на територията на община Варна, се приготвя в съответствия с всички нормативни изисквания.
При направени обследвания от РЗИ – Варна е установено, че са спазени всички изисквания относно химичен, енергиен състав и среднодневен продуктов набор в предлаганата храна за децата, съгласно действащото законодателство.
Храненето на деца в детските градини се извършва на база предварителни менюта, които се изготвят от инженер технолог, в съответствие с Наредба №6/ 2011 г. за здравословно хранене на деца от 3 – 7 г. При съставяне на менюто се вписва храна, която да осигури адекватен за възрастта на децата прием на енергия, хранителни вещества/ белтъчини, мазнини, въглехидрати/и химични вещества, съгласно Наредба № 1 / 22.01.2018 г. за физиологичните норми за хранене на населението.
При четирикратно хранене в детските градини / сутрешна закуска, подкрепителна закуска, обяд и следобедна закуска/ енергийното съдържание на предлаганата храна е среднодневно 75% от общата енергийна стойност, тоест при това хранене децата от 3-4 години трябва да приемат храна среднодневно 1000 ккал., а за деца 5 – 7 г. – 1200 ккал. Тези стойности са среднодневни и те се изчисляват на база двуседмични менюта.
Няма нормативен документ, които да изисква спазване на необходимия химичен състав и продуктов набор за съответната възраст за един ден. Това се постига в рамките на седмица, 10 дни или две седмици.
Среднодневните продуктови набори включват определени количества от всички групи храни и не може чрез менюто в рамките на 2 – 3 дни те да бъдат постигнати, но за 1 – 2 седмици могат и храненето да бъде пълноценно, разнообразно и здравословно. Тези норми в дружеството са спазени.
Що се касае до менютата за децата на специфичен хранителен режим, няма как менюто всеки месец да е едно и също поради факта, че то също е разнообразно с включени различни хранителни продукти и се спазва сезонност. Менюта за тези деца е максимално приближено до основното меню, доколкото диетата позволява, като се влагат продукти, разрешени за съответната диета. Към днешна дата определянето на енергийната стойност на седмичните менюта за децата на специфичен хранителен режим е невъзможно, защото липсва издаден и нормативно приет диетичен рецептурник за този вид хранене.
„УСХ“ ЕАД винаги е работило в съответствие с нормативните изисквания и добрите финансови практики, спазвайки добра финансова дисциплина и качествено хранене на ДЕЦАТА НА ВАРНА.
* – „ВАРНА новини“ публикува становището без редакторска намеса.
ВН
Прочетете още:
Ръководството на ОбС – Варна: Има политическа атака спрямо общинските търговски дружества