47 г. от най-бързата морска обиколка на земята от кап. Георги Георгиев

Капитана и "Кор Кароли".

Снимки "Изгубената България"

На 20 декември т. г. се навършват 47 г. от най-дългата морска обиколка около Земята с яхтата „Кор Кароли“ (от 20 декември 1976 г. до 20 декември 1977 г. ), осъществена от самотния мореплавател и легендарен ветроходец кап. Георги Георгиев. Това световно събитие е вписано в изданието за 1981-1882 г. на книгата на Гинес: „Най-бърза соло обиколка на света с еднокорпусен съд по време: „Кор Кароли“ – 29 фута, 9 инча. ГЕОРГИ ГЕОРГИЕВ (България); Хавана, Куба – 20 декември 1976 г. , Хавана, Куба – 20 декември 1977 г. ; 201,9 дни (201 дни, 21 часа и 36 минути)…”.

В Юнашкия салон на Варна ще се проведе церемонията за връчване на годишната награда за ветроходство у нас – Златен глобус „Кор Кароли“. Наградата е учредена в чест на голямото постижение на кап. Георги Георгиев и в негова памет, след ранната му смърт през 1980 г. Тя се връчва всяка година на 20 декември на осъществилия (или осъществилите) най-добро българско ветроходно постижение през годината.

До 1992 г. идеята е поддържана от Яхт Клуб „Кап. Георги Георгиев – Порт Варна“, а след това е създадена специална фондация „Кор Кароли“, като основните ѝ цели са: определяне на носителите, организиране на церемонията по връчване на наградата, стимулиране и пропагандиране на ветроходството в България.

Кап. Георги Георгиев е роден в Кърджали на 4 юни 1930 г. Баща му е офицер от армията (от Ботевград) и семейството често сменя местожителството си. През 1939 или 1940 г. бащата получава назначение във Варна и тогава малкият Георги за първи път вижда морето. Очевидно то го примамва още тогава, или както се изразява първопроходецът в самотното ветроходство американецът Джошуа Слоукъм, „То, морето, ме очарова още от самото начало.“ От спомени на очевидци и приятели се знае, че бъдещият капитан Георгиев наистина е прекарвал повече време на хелинга (там, където навремето във Варненското пристанище са държали гребните и ветроходни лодки), отколкото над учебниците.

В началото на 1950-те год. Капитанът отива в София, където живее сестра му и изпратеният там неин съпруг – военен лекар. В онези години Георги Георгиев основава буквално „с 2 ръце“ първия софийски яхтклуб „Академик“ край на Горни Пасарел. Жени се, ражда му се син, но скоропостижно се развежда и се завръща във Варна, за да се заеме да довърши образованието си. Без особени усилия завършва Вечерната гимназия и Техникума по корабостроене и корабоплаване, който му дава възможността да се заеме с онова, което най-много обича – да плава по море.

След основаването на яхтклуб „Порт Варна“ (който след смъртта на Капитана ще вземе неговото име), Георги Георгиев се включва активно в дейността му. Първото голямо плаване, осъществено от този клуб през 1974 г. с яхта „Вега“ под командването на Георги Георгиев (членове на екипажа – Иван Георгиев – Зъбата, Иван Йорданов и журналиста Братислав Талев, син на писателя Димитър Талев, а по онова време – репортер в списание „Наука и техника за младежта“) е обиколка на Черно море с идеята да се търси сътрудничество за организиране на голяма регата в акваторията на Понта.

Още по темата:

Павлин Надворни е носител на приза Златен глобус „Кор Кароли“ за 2024 г.

През 1975 г., по решение на клубния съвет Георги Георгиев прави квалификационно плаване за Трансатлантическото състезание за самотници, известно тогава като ОСТАР (OSTAR – Observer Singlehanded Transatlantic Race), от Варна до Батуми.

На 5 юни 1976 г. яхтата „Кор Кароли“ е една от 125-те допуснати до старта на ОСТАР-76. Състезанието Капитана завършва 37-и от общо 73-а завършили в най-тежките хидрометеорологични условия, при които то се е провеждало. За първи път загиват двама души, мнозина са спасени в морето, а потрошените от щормовете яхти са десетки.

След прекалено дълъг престой за доокомлпектоване на яхтата в Ню Йорк, „Кор Кароли“ отплава за Маями а оттам за Куба, където на 20 декември 1976 г. стартира в околосветския си рейс. Той е завършен на следващата година, отново на 20 декември с рекордно за размерите и възможностите на яхтата проплавано време – под 202 денонощия. Три години по-късно, това постижение е включено в Книгата за рекорди на Гинес.

След завръщането си в родината капитан Георги Георгиев е удостоен със званието „Герой на Народна република България“. На името му е наименуван нов 25 000-тонен кораб за насипни товари на БМФ, става почетен спортист №1 за 1977 г., както и почетен гражданин на Варна и родния му Кърджали.

Внезапната и мистериозна смърт на Капитана през 1980 г. в Одеса, едва на 49-годишна възраст, поражда доста въпроси. Официалната причина в смъртният му акт е инфаркт вследствие на системна преумора. Съществуват обаче и много хипотези, свързващи кончината на нашия мореплавател с различни тайни служби и дори одеската мафия.

Точната причина за ранната гибел на великия капитан навярно никога няма да узнаем, но делата му със сигурност ще бъдат запомнени завинаги.

ВН

Прочетете още:

20 декември 1949 г.: Варна е преименувана на Сталин. 75 години по-късно Йосиф Висарионович продължава да е почетен гражданин на града