Бившият шеф на „БДЖ-Товарни превози“ за катастрофата край Локорско: Диспечерите са пуснали влак срещу влак

релси влак

Диспечерите са пуснали влак срещу влак и има комплекс от грешки на много служители, които са допуснали да се стигне до влаковата катастрофа край Локорско, коментира пред бТВ бившият управител на „БДЖ – Товарни превози“ инж. Християн Кръстев. По думите му минути преди сблъсъка е било ясно, че композициите се движат една срещу друга, но машинистите не са знаели това.

„Първо дежурният диспечер е дал на частната композиция позволение да тръгне от гара „Световрачене“, но после диспечерката, която е била на смяна, отива да си купи нещо от магазина, а дали тя е обяснила какво ще тръгне от гара „Кремиковци“ и какво ще се движи от гара „Световрачене“ не мога да кажа“, посочва Кръстев.

Локомотивът на частната компания е бил на шеста позиция и не е предприел никакво спиране.

„От страна на машинистите има всякакви неща, които могат да бъдат направени – да предприеме спиране, звукови действия. Те според мен не са се осъзнали, че са влак срещу влак. С 50 км/ч е бил влакът на „БДЖ-Товарни превози“, на частния оператор също с не повече от 60 км/ч“, добави инж. Кръстев. Според него едната грешка е на дежурния ръководител. Освен това не е ясно дали товарната композиция на БДЖ от гара „Кремиковци“ е имала нужното разрешение за тръгване.

„Може и да са го имали, но е било устно. Не мога да кажа какво пише в обясненията. Решението го дава диспечерът и дежурният ръководител на НКЖИ“, уточни бившият шеф на „БДЖ-Товарни превози“.

В гара „Кремиковци“, където е влакообразуващата гара за товарния влак дежурен ръководител, ако не е подготвил маршрута, за да излезе този влак на междугарие, няма как да излезе. „Гаровата инсталация позволява до там, че ако машинистът тръгне без негово позволение, ще дерайлира на първата стрелка. Машинистите имат своята вина дотолкова, че са тръгнали без връчен писмен образец, че ще излязат от неправилен коловоз“, добави бившият шеф на „БДЖ-Товарни превози“.

Той отбеляза, че вероятно има и друг пропуск – не е монтирана вагоноизхвъргачка, съоръжение, което предпазва влакът без позволение да излезе на междугарието. „Четвъртата грешка е, когато са се усетили, че има влак срещу влак вместо да бъде изключено напрежението на това междугарие по погрешка изключват напрежението на другото междугарие и влаковете вече не знаят, че трябва да спират“, обясни Християн Кръстев.

Tribune.bg

Прочетете още:

Гроздан Караджов заговори за реформа в БДЖ