Защо авиокомпаниите дават различни размери за ръчния багаж и как да избягваме рестрикциите им

Самолет.

Ръчният багаж се превърна в нещо, което всички обикнахме, за да не плащаме допълнителните такси на авиокомпаниите, за които вече те са и на съд. Като човек, който повече от 20 години пътува именно с такъв и до другия край на света – дори за 2 седмици до Австралия и Нова Зеландия или до Тайланд, давам няколко важни лайфхака. Съветите са изпитани и със сигурност ще бъдат интересни на старта на сезона на големите пътувания и големите намаления не само на чанти и куфари.

Най-коварното е, че различните авиокомпании позволяват различни размери на личния багаж. А на всичко отгоре, за да ни се подиграят докрай, ги и променят понякога, без особено да популяризират това. Идеята е проста – да ни налагат глоби и да вземат големи пари за нищо и половина.

Най-стиснати, разбира се, са лоукостите, начело с най-големия от тях в цяла Европа – Раян еър / Ryan air, без да е на шотландци или габровци. Ирландците залагат на размери 40 х 20 х 25 см.

При тях, поне от София, багажите и реално се мерят, както последно се убедих лично преди 3 седмици. Ирландците даже пускат на ФБ профила на компанията саркастични шеги от типа: „Вярвайте в себе си толкова, колкото, че ръчният ви багаж ще мине, ако е над позволените от нас размери”.

Малко по-ларж са от Уиз еър / Wizz. Хората на Орбан, който заложи на Македония, вместо на България, и на ДСК, като там позволените параметри са: 40 х 30 х 20.

Съветът ми е да изберете мека чанта, вместо четвъртит и особено метализиран куфар. Така особено на връщане ще си осигурите повече място за пълнене, понеже формата е „обтекаема” по обем, а компаниите гонят размер на чантата по модел.

Другият лайфхак е да си вземете priority, което позволява 2 ръчни багажа – по идея единият е с по-малък размер, но никога не съм виждал да го измерват както по-големия.

Добре е да си осигурите с още малко доплащане места на първите 3 реда, което гарантира достатъчно място в багажните отделения за вашите чанти. В претъпкани полети, като за и от Ница, за който конкретно разказваме, запазените места в контейнерите за багажа на хората от първите редове са съществен бонус.

Двете екстри струват общо над 3 пъти по-малко, отколкото ми поискаха за големия багаж при последния ми полет преди месец – 140 евро.

Не лоу-кост компаниите, които взеха всичко най-лошо от по-евтината си конкуренция, разрешават по-големи размери на ръчния багаж. Най-добрата в света според последните класации Qatar / Катарските авиолинии залага на 50 х 37 х 25, но никога не ми се е случвало някой да мери нито размери, нито тегло, така че на огромните й самолети – возил съм се дори на нейните флагмански Еърбъси 380, има място за всичко.

Нейният основен конкурент Turkish / THY / Турските авиолинии, които са най-изплозвани от българите, понеже Летище Истанбул, което е само на час по въздух от нас е най-свързаното в света, както неотдавна писахме на база последната планетарна класация, позволяват още повече: 55 х 40 х 23. Ноооо: теглото на ръчния багаж трябва да бъде до 8 кг. При 10 кг при Раян. Честно казано, ако въобще измерят чантата, няма проблем да тежи до почти кило повече от заветните 8.

Още едно предупреждение за Turkish – съвет и лафхак, който спестява големи разочарования и истински истерии! През последната година тази най-добра в Европа авиокомпания, поне по класациите, прави овърбукинг – т.е. продава повече места, отколкото има. Случи ми се през януари в Сингапур да отида на гише за ранен букинг – близо час преди да отвори обикновеният 2 часа преди полета, и да ми кажат, че няма как да ме качат. Благодарение на непримиримостта ми не успяха да ме разкарат и се качих на самолета след известни и доста неприятни разправии с билета, купен месеци по-рано, но хора около мен нямаха този късмет.

Какъв е лафхакът – ако 24,12 или 6 часа преди полета системата не позволява да се чекирате онлайн, значи полетът е с овърбукинг. Това означава, че трябва да бъдете първи на гишето за регистрация и да се борите за правата си.

Не, че винаги се получава – случвало се е повече от 20 души да ни оставят просто хей така на летището в Истанбул без обяснение и не получихме никаква компенсация, без да ги интересува какви лични или служебни ангажименти, сделки, събития изпуска човек или група хора. Случва се и на тръгване от София, за радост не на мен. Но да се върнем на ръчния багаж…

Същите размери като Турските използва и най-голямата, ако Раян не я е изпреварил напоследък, европейска авиокомпания Lufthansa / Луфтханза, чието качество и надеждност по отношението на отмяна на полети и спазване на разписания се срина след коронавируса – тема, по която многократно сме писали с огромно съжаление.

Тези габарити важат и за дъщерните й авиолинии като принизилите до дъното стандартите си Австрийски авиолинии / Austrian, които бяха предпочитани от много българи заради близостта до нас и свързаността с къси полети до всички важни точки на Европа през удобното летище Швехат на Виена.

Борис Ангелов, 19min.media

Прочетете още:

Тази любима на мнозина риба вече се среща и в Черно море